tisdag 24 maj 2011

GBS

Kan inte släppa det... GBS...anledningen till att Erik dog.


Vad är grupp B-streptokocker?
Grupp B-streptokocker, eller GBS, är en av de bakterier som är vanligt förekommande i våra kroppar. Ungefär en tredjedel av oss har grupp B-streptokocker i tarmen, utan att veta om det.

Ungefär en fjärdedel av alla kvinnor har dessa bakterier också i slidan. De flesta känner inte till det, eftersom det normalt inte orsakar några problem eller ger upphov till några symtom.

I sällsynta fall kan grupp B-streptokocker orsaka svår sjukdom eller död hos det ofödda eller nyfödda barnet. Detta är ovanligt, men GBS är den vanligaste orsaken till allvarliga infektioner hos nyfödda, särskilt den första veckan efter förlossningen (s k tidigt debuterande neonatal GBS-infektion). I Sverige drabbas ungefär 120 barn årligen av tidigt debuterande GBS-infektion, varav c 5% avlider.

5% av 120 barn avlider....varför skulle Erik bli en av dem???!!!!


Löper mitt barn risk att infekteras av grupp B-streptokocker?

Royal College of Obstetricians and Gynaecologists har identifierat faktorer som hjälper till att förutse vilka barn som löper större risk att utveckla en GBS-infektion .

Dessa inkluderar om:
• förlossningen börjar för tidigt (innan graviditetsvecka 37)

• vattnet går 18 timmar eller mer innan barnet föds

• modern har feber (38°C eller högre) under förlossningen

• modern fött barn tidigare som infekterades av GBS

• man har upptäckt grupp B-streptokocker i slida och/eller tarm under den pågående graviditeten

• GBS har upptäckts i urinen under den pågående graviditeten

Jag hade inte något av dessa symptom eller risker!! Ändå hände det!!

1 kommentar:

  1. Förstår att du inte kan släppa det. Jag kan inte heller släppa att mitt barn dog och att jag inte heller hade några som helst symtom. Det är så hårt att veta att lite prover kunde visat detta och då hade vi kunnat behandlas och så hade våra barn levt idag. Det gör ont!
    Jag har haft gbs under denna graviditet och fick behandling fast jag inte hade symtom och kommer att få antibiotika dropp under förlossning. Tänk om alla kunde få denna koll, då skulle färre barn dö varje år i Sverige, det är jag så övertygad om.
    Jag känner som du, varför mitt barn, varför någons barn överhuvudtaget.
    Varm kram // Jessica

    SvaraRadera